Γράφει ο Θανάσης Μαυρίδης
Η επίσκεψη στην Κίνα δεν θα λύσει μεμιάς τα προβλήματα της ελληνικής Οικονομίας. Δεν υπάρχει χώρα σε αυτό τον πλανήτη που να μπορεί να πληρώσει για λογαριασμό μας τα δικά μας χρέη, όπως «φανταζόντουσαν» διάφοροι γραφικοί στην έναρξη της κρίσης. Ωστόσο, είναι σημαντικό να παραμείνει ζωντανή η φλόγα της ζήτησης για οτιδήποτε ελληνικό. Ας βάλουμε, λοιπόν, τις ιστορίες με τους δράκους στην σωστή τους διάσταση.
Οι Κινέζοι ενδιαφέρονται για συγκεκριμένες επενδύσεις στον ελληνικό χώρο. Τα λιμάνια και οι μεταφορές εξυπηρετούν στρατηγικούς τους στόχους και σε αυτούς θα επιμείνουν. Σιγά – σιγά αρχίζουν να εκδηλώνουν ενδιαφέρον και για άλλους τομείς δραστηριότητας, αλλά όχι με τον ρυθμό που εμείς θα επιθυμούσαμε. Οι Κινέζοι είναι αξιόπιστοι επενδυτές, αλλά θα εξυπηρετήσουν κύρια και πάνω απ’ όλα τα δικά τους συμφέροντα.
Είναι λάθος, λοιπόν, να «φορτώνει» κανείς το ταξίδι Σαμαρά με πολλές προσδοκίες ή καλύτερα με περισσότερες προσδοκίες από εκείνες που πραγματικά μπορεί να σηκώσει. Το άνοιγμα στην Κίνα είναι αρκετά σημαντικό και χρειάζεται υπομονή από την πλευρά μας και σοβαρότητα.
Κι επίσης είναι λάθος να αντιμετωπίζει αυτό ειδικά το ταξίδι με καχυποψία και απαξίωση, λες και θα έπρεπε ο Έλληνας πρωθυπουργός να επιστρέψει από το Πεκίνο πάνω σε ένα μεταξωτό μαγικό χαλί. Οι διεθνείς σχέσεις δεν προσφέρονται για μικροπολιτική και για αντιπολίτευση χαμηλού επιπέδου.
Στο σύγχρονο κόσμο μας όλοι ζητούν επενδύσεις. Σε αντίθεση με όσους οραματίζονται λύσεις στα προβλήματα του λαού με μαγικούς τρόπους, οι σκεπτόμενοι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο ξέρουν ότι νέες θέσεις εργασίας δημιουργούνται μόνο με επενδύσεις. Γι΄ αυτό και η «ζήτηση» του προϊόντος είναι σημαντική. Ο ανταγωνισμός για την προσέλκυση επενδύσεων είναι σκληρός και αδυσώπητος. Εκείνο που δεν θέλουμε να «πουλήσουμε» εμείς θα το πουλήσει κάποιος άλλος κι η πιθανή ευκαιρία θα χαθεί για μας για πάντα.
Η κυβέρνηση, λοιπόν, πρέπει να «πουλάει» Ελλάδα κι αυτό τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να γίνεται με συστηματικό τρόπο. Στα πλαίσια αυτά γίνεται το ταξίδι στην Κίνα. Τα αποτελέσματά του, όμως, δεν πρόκειται να φανούν σήμερα ή αύριο. Οι σχέσεις μας με την Κίνα πρέπει να συνεχίσουν να κτίζονται μέσα σε ένα πνεύμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης. Πέτρα – πέτρα, βήμα – βήμα.
Η αρχή έγινε με το λιμάνι του Πειραιά. Η συνέχεια πιστεύουμε ότι θα δοθεί με τον σιδηρόδρομο και το αεροδρόμιο. Αυτές είναι οι στρατηγικές κινήσεις για την Κίνα. Για μας έχει ιδιαίτερη αξία να γίνουν επενδύσεις στον τουρισμό κι εκεί πιστεύουμε ότι θα επικεντρωθεί η προσοχή μας.
Σε κάθε περίπτωση η Ελλάδα χρειάζεται να ενισχύσει περισσότερο τον τομέα της οικονομικής της διπλωματίας. Είναι μία πραγματική επένδυση στο μέλλον. Δυστυχώς στον τομέα αυτό υστερούμε. Δεν είμαστε ανύπαρκτοι, όπως στο παρελθόν, αλλά δεν αντέχουμε ακόμη στην σύγκριση με άλλες χώρες.
Οι Κινέζοι ενδιαφέρονται για συγκεκριμένες επενδύσεις στον ελληνικό χώρο. Τα λιμάνια και οι μεταφορές εξυπηρετούν στρατηγικούς τους στόχους και σε αυτούς θα επιμείνουν. Σιγά – σιγά αρχίζουν να εκδηλώνουν ενδιαφέρον και για άλλους τομείς δραστηριότητας, αλλά όχι με τον ρυθμό που εμείς θα επιθυμούσαμε. Οι Κινέζοι είναι αξιόπιστοι επενδυτές, αλλά θα εξυπηρετήσουν κύρια και πάνω απ’ όλα τα δικά τους συμφέροντα.
Είναι λάθος, λοιπόν, να «φορτώνει» κανείς το ταξίδι Σαμαρά με πολλές προσδοκίες ή καλύτερα με περισσότερες προσδοκίες από εκείνες που πραγματικά μπορεί να σηκώσει. Το άνοιγμα στην Κίνα είναι αρκετά σημαντικό και χρειάζεται υπομονή από την πλευρά μας και σοβαρότητα.
Κι επίσης είναι λάθος να αντιμετωπίζει αυτό ειδικά το ταξίδι με καχυποψία και απαξίωση, λες και θα έπρεπε ο Έλληνας πρωθυπουργός να επιστρέψει από το Πεκίνο πάνω σε ένα μεταξωτό μαγικό χαλί. Οι διεθνείς σχέσεις δεν προσφέρονται για μικροπολιτική και για αντιπολίτευση χαμηλού επιπέδου.
Στο σύγχρονο κόσμο μας όλοι ζητούν επενδύσεις. Σε αντίθεση με όσους οραματίζονται λύσεις στα προβλήματα του λαού με μαγικούς τρόπους, οι σκεπτόμενοι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο ξέρουν ότι νέες θέσεις εργασίας δημιουργούνται μόνο με επενδύσεις. Γι΄ αυτό και η «ζήτηση» του προϊόντος είναι σημαντική. Ο ανταγωνισμός για την προσέλκυση επενδύσεων είναι σκληρός και αδυσώπητος. Εκείνο που δεν θέλουμε να «πουλήσουμε» εμείς θα το πουλήσει κάποιος άλλος κι η πιθανή ευκαιρία θα χαθεί για μας για πάντα.
Η κυβέρνηση, λοιπόν, πρέπει να «πουλάει» Ελλάδα κι αυτό τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να γίνεται με συστηματικό τρόπο. Στα πλαίσια αυτά γίνεται το ταξίδι στην Κίνα. Τα αποτελέσματά του, όμως, δεν πρόκειται να φανούν σήμερα ή αύριο. Οι σχέσεις μας με την Κίνα πρέπει να συνεχίσουν να κτίζονται μέσα σε ένα πνεύμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης. Πέτρα – πέτρα, βήμα – βήμα.
Η αρχή έγινε με το λιμάνι του Πειραιά. Η συνέχεια πιστεύουμε ότι θα δοθεί με τον σιδηρόδρομο και το αεροδρόμιο. Αυτές είναι οι στρατηγικές κινήσεις για την Κίνα. Για μας έχει ιδιαίτερη αξία να γίνουν επενδύσεις στον τουρισμό κι εκεί πιστεύουμε ότι θα επικεντρωθεί η προσοχή μας.
Σε κάθε περίπτωση η Ελλάδα χρειάζεται να ενισχύσει περισσότερο τον τομέα της οικονομικής της διπλωματίας. Είναι μία πραγματική επένδυση στο μέλλον. Δυστυχώς στον τομέα αυτό υστερούμε. Δεν είμαστε ανύπαρκτοι, όπως στο παρελθόν, αλλά δεν αντέχουμε ακόμη στην σύγκριση με άλλες χώρες.
ΠΗΓΗ capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου