Ηταν 6 Ιουνίου του 1944, όταν πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη πολεμική επιχείρηση στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, η απόβαση στη Νορμανδία, η οποία άλλαξε ουσιαστικά την έκβαση του πολέμου υπέρ των Συμμάχων και οδήγησε στην ήττα της Χιτλερικής Γερμανίας. Μια από τις άγνωστες πτυχές της τεράστιας αυτής επιχείρησης, ήταν και η ελληνική συμμετοχή στην απόβαση.
Μολονότι η Ελλάδα βρισκόταν κάτω από την Γερμανική κατοχή, το τότε Ελληνικό Βασιλικό Ναυτικό, έγραψε ιστορία στην απόβαση της Νορμανδίας, καθώς συμμετείχε με δύο κορβέτες σε ιδιαίτερα επικίνδυνες αποστολές, ενώ μάλιστα δέχθηκε και σφοδρή επίθεση από την Λουτβάφε, την γερμανική πολεμική αεροπορία
Ποια ήταν το δύο πλοία που συμμετείχαν
Στην απόβαση της Νορμανδίας, έλαβαν μέρος δύο ελληνικά πλοία, οι κορβέτες «Τομπάζης» και «Κριέζης», οι οποίες είχαν ήδη εκτελέσει αποστολές συνοδείας νηοπομπών στον Ατλαντικό.
Τα ελληνικά πλοία τα οποία πολεμούσαν μαζί με το βρετανικό ναυτικό, είχαν επανδρωθεί από έμπειρους αξιωματικούς του Ελληνικού Ναυτικού και από εφέδρους οι οποίοι προέρχονταν από το Εμπορικό Ναυτικό.
Το χρονικό της συμμετοχής των ελληνικών πλοίων στην απόβαση
Στις 5 Ιουνίου οι ελληνικές κορβέτες έλαβαν το απόρρητο σήμα με το οποίο ενημερώνονταν για την έναρξη της επιχείρησης και ανέλαβαν να εκτελέσουν μια σημαντική αποστολή: Οι Γερμανοί είχαν δημιουργήσει στα στενά της Μάγχης τεράστια θαλάσσια ναρκοπέδια τα οποία δημιουργούσαν σημαντικό εμπόδιο που έφραζε το δρόμο στις συμμαχικές αποβατικές δυνάμεις προς τις γαλλικές ακτές, με αποτέλεσμα οι ελληνικές κορβέτες να αναλάβουν να συνοδεύσουν τα άλλα πολεμικά και αποβατικά πλοία στην ακτή όπου θα αποβιβάζονταν η βρετανική 50η Μεραρχία
Όταν ο Συμμαχικός στόλος έφτασε στη Νορμανδία, τα ελληνικά πολεμικά παρέμειναν στα ανοικτά των ακτών προσφέροντας κάλυψη στα αποβατικά. Το απόγευμα και ενώ η μάχη μαίνονταν, στην περιοχή των ελληνικών πλοίων εκδηλώθηκε αεροπορική επίθεση της Λουτβάφε που αντιμετωπίστηκε από τα αντιαεροπορικά όπλα των πλοίων χωρίς να σημειωθούν απώλειες στα ελληνικά πολεμικά πλοία. Τις επόμενες δύο ημέρες, οι δύο ελληνικές κορβέτες ανέλαβαν να συνοδεύσουν τα άδεια εμπορικά και επιβατικά πλοία πίσω στην Αγγλία.
Ποιοι ήταν οι αξιωματικοί των δύο πλοίων
Κυβερνήτης του πρώτου πλοίου ήταν ο Πλωτάρχης Γεώργιος Παναγιωτόπουλος και του δεύτερου ο Δημήτριος Κιοσσές, ο οποίος αργότερα έγινε Ναύαρχος και αρχηγός του ΓΕΝ. Ο ύπαρχος του "Κριεζής" Γρηγόριος Παυλάκης τιμήθηκε το 2004 με τον τίτλο του Ιππότη της Τιμής της Γαλλικής Δημοκρατίας σε επετειακή τελετή που έγινε στη Γαλλία, αναφέρει το wikipedia.
ΠΗΓΗ iefimerida.gr
Μπορείτε να παρακολουθήσετε ολόκληρο το ντοκιμαντέρ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου