Τρίτη 28 Δεκεμβρίου 2010

Κοινοτικά κονδύλια: Μια ιστορία διαφθοράς και ανεπάρκειας...

Γράφει η Σοφία Βούλτεψη 

Σε ένα όργιο διασπάθισης, αδυναμίας απορρόφησης και αναποτελεσματικότητας εξελίχθηκε το σκηνικό της διαχείρισης των κοινοτικών κονδυλίων.

Τα σημάδια υπήρχαν – οι εκθέσεις και τα καμπανάκια από την ΕΕ. Αλλά υπήρχαν και λεφτά. Οπότε λίγοι έδιναν σημασία στις προειδοποιήσεις και ακόμη λιγότεροι ανησυχούσαν για το μέλλον. Σύσσωμος ο πολιτικός κόσμος είχε βρει λεφτά-χάρισμα για να συνεχίσει τον εκμαυλισμό του λαού με ξένα κόλλυβα.

Το καλοκαίρι του 2003, αφού απολαύσαμε το μεγαλείο της Προεδρίας της ΕΕ, αφού είχαμε θριαμβολογήσει για την είσοδο της Κύπρου στην Ένωση (με εξαίρεσή της από τον ευρωστρατό) και με πρόσφατη την θριαμβολογία από την επίτευξη του «εθνικού στόχου» της εισόδου στην ΟΝΕ (με το κόλπο των swaps όπως αποδείχθηκε), σήμανε συναγερμός στο κυβερνητικό επιτελείο.

Η ανησυχία οφειλόταν στο γεγονός ότι το πρόγραμμα του Γ΄ ΚΠΣ βρισκόταν ήδη στο μέσον της υλοποίησής του, αλλά οι απορροφήσεις δεν ξεπερνούσαν το 22%.

Αστοχίες… 75%!

Στη δημοσιότητα είχε δοθεί και ο απολογισμός του κοινωνικού προϋπολογισμού της Κομισιόν για την περίοδο 2000 – 2003 (με στοιχεία που είχαν καταχωρηθεί ως τις 15 Μαΐου 2003). Σύμφωνα με το κείμενο, η Ελλάδα βρισκόταν μεταξύ των πέντε χωρών με τις μεγαλύτερες αστοχίες προβλέψεων και απορροφήσεων, με μια απόκλιση-ρεκόρ της τάξης του 75%. Όπως αναφερόταν στην έκθεση, η χώρα μας δέσμευε κονδύλια που μετά δεν μπορούσε να απορροφήσει – και αυτόματα (καθώς είχαν δεσμευθεί) πήγαιναν στην πρώτη χώρα που τα ζητούσε και είχε καταβάλει την εθνική συμμετοχή.

Ειδικότερα τα στοιχεία που είχαν προκαλέσει την (καθυστερημένη κινητοποίηση), ανέφεραν ότι το κονδύλι για την πρόσβαση των γυναικών στην αγορά εργασίας παρουσίαζε απορρόφηση της τάξης του 1%, εκείνο για τα λιμάνια βρισκόταν στο 1,96%, εκείνο που προοριζόταν για την προβολή της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού στο 9%, το κονδύλι για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας στο 6%, ενώ μηδενική ήταν η απορρόφηση για την βελτίωση των υποστηρικτικών μηχανισμών και της ενημέρωσης του αγροτικού πληθυσμού με την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, καθώς και του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος Κεντρικής Μακεδονίας, και των  κονδυλίων για την ανάπτυξη του ορεινού όγκου και των μειονεκτικών περιοχών.

Όλα αυτά, ενώ στις 7 Μαΐου του 2001, ο κ. Κ. Λαλιώτης είχε δηλώσει ότι δεν είχε χαθεί ούτε δραχμή από το Β΄ ΚΠΣ και πως όλα είχα προγραμματιστεί σωστά για το Γ΄ ΚΠΣ.

Διαβάζουμε από δημοσίευμα της 6ης Μαΐου 2003 από την εφημερίδα «Έθνος»: 
Τα κονδύλια της Ευρώπης δεν φθάνουν στον πολίτη. Το πρόγραμμα προκηρύσσεται μέσα Φεβρουαρίου και οι αιτήσεις συμμετοχής πρέπει να υποβληθούν ως τα τέλη Απριλίου. Απαιτούνται 34 δικαιολογητικά. Ανυπέρβλητα εμπόδια και φωτογραφικές διατάξεις ώστε να λυμαίνονται τα κονδύλια οι ημέτεροι. Τα υψηλόβαθμα στελέχη της δημόσιας διοίκησης δεν έχουν τεχνογνωσία για να βοηθούν τους ενδιαφερόμενους. Το κενό καλύπτουν ιδιωτικές εταιρίες που επηρεάζουν έτσι τα κέντρα αποφάσεων.  Καμιά βοήθεια από τις τράπεζες που απέτυχαν πλήρως να διαχειριστούν το πρόγραμμα του υπουργείου Οικονομίας για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Κατάρρευση εσόδων

Την ίδια περίοδο καταγραφόταν κατάρρευση των εσόδων όσον αφορά στην απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων. Στο τέλος Ιουνίου 2003 η Ελλάδα είχε εισπράξει μόνο 4,6 δις ευρώ από τα 21,3 του Γ΄ ΚΠΣ. Και η έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδας διαπίστωνε καταποντισμό των εισπράξεων από ΕΕ κατά 60% τον Απρίλιο και κατά 27% το πρώτο εξάμηνο του 2003.

Το πρώτο τρίμηνο του 2003 η Αθήνα δεν κατάφερε να δεσμεύσει παρά μόλις το 9% των συνολικών πόρων του Γ΄ ΚΠΣ που προβλεπόταν για το συγκεκριμένο τρίμηνο. Σύμφωνα με την Κομισιόν, η Ελλάδα έχει αναλάβει την υποχρέωση να δεσμεύσει το 2003 το 60% περίπου των συνολικών πόρων του Γ΄ ΚΠΣ. Μέχρι τον Φεβρουάριο του 2003 η απορρόφηση σε πραγματική εκτέλεση έργων, ήταν 12,45%, μη συμπεριλαμβανομένης της προκαταβολής.

Έτσι, το καλοκαίρι του 2003, ο τότε πρωθυπουργός Κ. Σημίτης συγκάλεσε επείγουσα σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου με θέμα την (κακή) πορεία του Γ΄ ΚΠΣ (τα προηγούμενα είχαν ήδη φαγωθεί και χωνευτεί). Εξαιρουμένων 531 εκ ευρώ από το Β΄ ΚΠΣ, που μόλις είχε γίνει γνωστό πως είχαν χαθεί οριστικά.

Κατά την έξοδό τους από την σύσκεψη, όλοι ήσαν περιχαρείς. Οι απαντήσεις τυπικές: «Πάμε αρκετά καλά», «Οι ρυθμοί είναι ικανοποιητικοί», «Περιμένουμε πρόοδο ως το τέλος του έτους», «Δεν θα χαθεί ούτε ένα ευρώ». «Θα συντονιστούμε», «Οι ενέργειές μας θα εντατικοποιηθούν».

Στο σημείο αυτό, αξίζει να θυμίσουμε ότι ο αρμόδιος για την διαχείριση των κοινοτικών κονδυλίων υφυπουργός κ. Χρήστος Πάχτας είχε αποπεμφθεί με αφορμή ένα σκάνδαλο (για το οποίο αργότερα αθωώθηκε) και όχι για τον τρόπο με τον οποίο παρακολουθούσε και ενεργούσε σχετικά με την πορεία του ΚΠΣ.

Τον Οκτώβριο του 2003 έγγραφο της Κομισιόν (Γενική Διεύθυνση για την Περιφερειακή Πολιτική της Ε.Ε. με ενδιάμεσο αποδέκτη τον αρμόδιο επίτροπο Μισέλ Μπαρνιέ και τελικό παραλήπτη την τότε Επίτροπο κ. Α. Διαμαντοπούλου) διαπιστώνει σημαντικές καθυστερήσεις, προβλήματα κακοδιαχείρισης και αδυναμία της δημόσιας διοίκησης στην υλοποίηση του Γ’  ΚΠΣ.

Τον Νοέμβριο του 2003, δόθηκε στη δημοσιότητα η ενδιάμεση έκθεση αξιολόγησης του Γ΄ ΚΠΣ από εταιρία συμβούλων που διευθυνόταν από γνωστό υψηλόβαθμο στέλεχος του ΠΑΣΟΚ, πρώην γραμματέα υπουργείου, τον κ. Κανδαλέπα. Σύμφωνα με αυτήν από τα 24 επιχειρησιακά προγράμματα του Γ' ΚΠΣ, μόνο το πρόγραμμα οδικών αξόνων έχει απορρόφηση 37%, ενώ τα προγράμματα που θα μπορούσαν να συμβάλουν αποφασιστικά στην ανάπτυξη της χώρας και να βελτιώσουν το βιοτικό επίπεδο του λαού καθυστερούσαν. (Ανταγωνιστικότητα 8%, κοινωνία της πληροφορίας 8%, υγεία-πρόνοια 7%).

Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΖΩΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: