Γράφει ο Βασίλης Μπαλάφας
Ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 1980 ήταν αρκετοί εκείνοι που είχαν διακρίνει ότι άρχιζε να δημιουργείται μια γενική «χαλαρότητα» σε κάθε επίπεδο του δημόσιου βίου, της καθημερινότητας, σε επίπεδο τήρησης του νόμου και σεβασμού θεσμών, ή της ελάχιστης ιεραρχίας και πειθαρχίας που πρέπει να τηρείται σε μια ευνομούμενη πολιτεία.
Σιγά σιγά αυτή η «χαλαρότητα» εγκαθιδρύθηκε σχεδόν σε κάθε έκφανση της καθημερινής μας ζωής.
Μέχρι ενός σημείου, πιθανώς κάτι τέτοιο να αποτέλεσε στα πρώτα χρόνια και λαϊκή απαίτηση ή πολιτικό, λαϊκίστικο «όραμα» και βάση πολιτικής αξιακής συμπεριφοράς.
Μέχρι ενός σημείου, πιθανώς κάτι τέτοιο να αποτέλεσε στα πρώτα χρόνια και λαϊκή απαίτηση ή πολιτικό, λαϊκίστικο «όραμα» και βάση πολιτικής αξιακής συμπεριφοράς.
Πιθανώς να ήταν μια ένδειξη για ένα καλύτερο μέλλον, πιο «δημοκρατικό» και «προοδευτικό» όπως διατείνονταν τότε οι κύριοι εκφραστές αυτής της κοινωνικής, ουσιαστικά, ανατροπής, εκείνοι που φόρεσαν μέσα στο Κοινοβούλιο τα «ζιβάγκο» προκειμένου να δείξουν την αντίθεσή τους προς τον ελάχιστο ενδυματολογικό κώδικα που απαιτούσε η παρουσία κάποιου μέσα στην Ελληνική Βουλή.
Ξεκινάμε δηλαδή από τους συμβολισμούς για να μη χρειαστεί να περιγράψουμε σε βάθος τη νοοτροπία που ερχόταν.
Βέβαια αυτά τα «ζιβάγκο» πολύ γρήγορα αντικαταστάθηκαν, από τους ίδιους, με πανάκριβα κουστούμια μεγάλων οίκων μόδας, με ακριβά υφάσματα του εξωτερικού, με γραβάτες, με υπουργικά θηριώδη αυτοκίνητα και πολλά άλλα.
Βέβαια αυτά τα «ζιβάγκο» πολύ γρήγορα αντικαταστάθηκαν, από τους ίδιους, με πανάκριβα κουστούμια μεγάλων οίκων μόδας, με ακριβά υφάσματα του εξωτερικού, με γραβάτες, με υπουργικά θηριώδη αυτοκίνητα και πολλά άλλα.
Στο λαό έμεινε η συνεχώς εντεινόμενη αίσθηση ασυδοσίας – γλυκιά τα πρώτα χρόνια – που τελικά μας οδήγησε εδώ που βρισκόμαστε σήμερα.
Σε ένα άτυπο καθεστώς ζούγκλας το οποίο γιγαντώθηκε και γενικεύτηκε στο πέρασμα των ετών.
Τότε, εκείνους που χτυπούσαν τα καμπανάκια για τη «ζούγκλα» που ερχόταν τους απαξίωσαν και τους διέσυραν. Σήμερα ανεβάζουν βιντεάκια από τις ομιλίες τους και αποθεώνουν τη διορατικότητά τους. Η ζημιά όμως έχει γίνει.
Πολλοί συμπολίτες σήμερα νομίζουν ότι αν μετακινηθούν στα «άκρα», αριστερά και δεξιά, θα πετύχουν την επαναφορά σε μια ελαχίστως «ευνομούμενη» πολιτεία που θα την επιβάλουν – πιστεύουν – μεμονωμένες ομάδες ανθρώπων.
Πολλοί συμπολίτες σήμερα νομίζουν ότι αν μετακινηθούν στα «άκρα», αριστερά και δεξιά, θα πετύχουν την επαναφορά σε μια ελαχίστως «ευνομούμενη» πολιτεία που θα την επιβάλουν – πιστεύουν – μεμονωμένες ομάδες ανθρώπων.
Το μεγάλο τους λάθος όμως είναι ότι αν για την απορρύθμιση αρκεί μια μικρή στην αρχή, συντεταγμένη ομάδα ανθρώπων, για την επαναφορά χρειάζεται μαζικό, αποφασισμένο, πλειοψηφικό ρεύμα στην κοινωνία.
Γιατί η δημοκρατική ευνομούμενη Πολιτεία είναι υπόθεση κουλτούρας, νοοτροπίας, σεβασμού.
Δεν μπορεί να είναι προϊόν επιβολής, αυταρχισμού και επικράτησης μεμονωμένων ομάδων δια της βίας ή μέσω διανθισμένων ολοκληρωτισμών.
* Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο του Βασίλη Μπαλάφα από την εφημερίδα "ΣΗΜΕΡΑ" του Σαββάτου, 21 Απριλίου 2012, σελίδα 7 : ΕΔΩ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου