Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου 2014

Αιώνιοι φοιτητές (: ελληνική πρωτοτυπία)...

Γράφει ο Γρηγόρης Καλφέλης 
(καθηγητής της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ)
 
«Back to square one» ή επιστροφή στο «θεσμικό μηδέν»! Εκεί ακριβώς βρισκόμαστε, γιατί στη σημερινή Ελλάδα συζητάμε και πάλι απαράδεκτα αν θα έπρεπε να διαγραφούν έως τα τέλη Αυγούστου οι περίφημοι «αιώνιοι» φοιτητές (που φθάνουν αισίως τους 120.000 στα ΑΕΙ)!

Πώς όμως δημιουργήθηκε ιστορικά αυτή η απίθανη ομάδα των «χαμένων» φοιτητών που έχουν εγκαταλείψει τις σπουδές τους;

Οι αιτίες είναι πολλαπλές. Μη υποχρεωτική παρακολούθηση μαθημάτων που οδηγεί τα παιδιά σε ένα είδος έντονης «υπαρξιακής χαλαρότητας» (ξυπνάω όποτε θέλω και πηγαίνω όποτε επιθυμώ στη σχολή, ενδεχομένως για να συμμετέχω στο γίγνεσθαι ενός κομματικοποιημένου πανεπιστημίου)!

Επίσης βιοποριστική εργασία των φοιτητών για να αντεπεξέλθουν στα έξοδα της ζωής, βιώνοντας ταυτόχρονα το φρικτό συναίσθημα ότι είναι εκ των προτέρων «απόβλητοι» σε μια χρεοκοπημένη οικονομία στην οποία η ανεργία είναι ασύλληπτη (Z. Bauman, «Σπαταλημένες ζωές»).
Ολα αυτά είναι γνωστά, ωστόσο το ελληνικό κράτος είχε ήδη «προειδοποιήσει» με την ψήφιση του νόμου 4009/2011 ότι ένας φοιτητής της Νομικής που είχε εισαχθεί το 2003 θα διαγραφόταν τον Σεπτέβριο του 2014 (δηλαδή, έπειτα από 11 χρόνια)!

Και το ερώτημα είναι: Εντεκα ολόκληρα χρόνια δεν αρκούν για να τελειώσει κάποιος τη Νομική;
Επιπλέον οι αιώνιοι φοιτητές είναι ένα αρνητικό μέγεθος γιατί καμία σχολή δεν μπορεί να χαράξει στοιχειωδώς το εκπαιδευτικό της πρόγραμμα όταν δεν γνωρίζει πόσοι πραγματικά είναι οι φοιτητές της (ιδίως σήμερα που η Ευρωπαϊκή Ενωση θέλει διάχυση του φοιτητικού προσωπικού από χώρα σε χώρα)!

Το συμπέρασμα; Κανονικά ο νόμος για τη διαγραφή των φοιτητών θα έπρεπε να εφαρμοστεί αμέσως! Αν λόγω της χρεοκοπίας μας θα ήταν αναγκαίο να γίνει κάποια χρονική «κάμψη» στην εφαρμογή του, αυτή θα έπρεπε να αφορά τα παιδιά που εργάζονταν την τελευταία πενταετία (εφόσον βεβαίως υπήρχε πραγματική πιστοποίηση από έναν εργοδότη).

Η τροποποίηση όμως που κατατέθηκε στη Βουλή για να μη διαγραφούν όσοι συμμετείχαν έστω και σε μία εξεταστική τα δύο τελευταία χρόνια είναι παντελώς αποτυχημένη γιατί πολλοί φοιτητές δίνουν «λευκή κόλλα» (απλώς για να συμμετάσχουν τυπικά)!

Αρα για μία ακόμη φορά η κρίση δεν μας διαπαιδαγώγησε σε επίπεδο αξιών και οι πολιτικοί φάνηκαν απαράδεκτα οπισθοδρομικοί! 

ΠΗΓΗ  ΤΟ ΒΗΜΑ


ΣΧΟΛΙΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ :
Αυτή η Ελληνική πρωτοτυπία του "αιώνιου φοιτητή" πρέπει -επιτέλους- να σταματήσει!
Δυστυχώς οι αντιδράσεις είναι πολλές και οι κυβερνήσεις (ΟΛΕΣ οι κυβερνήσεις των τελευταίων δεκαετιών) φοβούνται το πολιτικό κόστος.
Όμως οι "αιώνιοι φοιτητές" κοστίζουν...
Κοστίζουν σε χρήμα, αφού οι χρηματοδοτήσεις των ιδρυμάτων γίνεται με βάση τον αριθμό των φοιτητών!
Κοστίζουν όμως και σε πανεπιστημιακή φήμη των ιδρυμάτων μας στο εξωτερικό και σε απαξιωμένα πτυχία!
Πρέπει να μπει μία τάξη στο μπάχαλο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην χώρα μας και να φανεί η ωμή πραγματικότητα.
Πολλά ιδρύματα πρέπει να κλείσουν και πολλοί από τους φοιτητές μας δεν θα έπρεπε να έχουν μπει σε αυτά εξ αρχής!
Απλή κοινή λογική...

Η γνώριμη στασιμότητα...

Γράφει ο Στέφανος Κασιμάτης

Να πω ευτυχώς ή να πω δυστυχώς; Πάντως, κοιτάζοντας με το σχετικό πλεονέκτημα της απόστασης όλα αυτά που παράτησα πίσω μου πριν από έναν μήνα και τα ξαναβρίσκω τώρα, διαπιστώνω ότι όπως τα άφησα έτσι τα βρίσκω.

Η πολιτική ζωή, όπως τη μάθαμε εδώ και τόσα χρόνια, εξακολουθεί να συμβαίνει μέσα στο ίδιο γνώριμο κλίμα παραλόγου. Βλέπουμε -λ.χ., στην περίπτωση της κουβέντας για τη φορολόγηση των ακινήτων- μια κεντροδεξιά κυβέρνηση να προσπαθεί να συνεφέρει την οικονομία από τις συνέπειες της πολιτικής του αριστερού κρατισμού χρησιμοποιώντας παραδόξως τα μέσα του συστήματος που χρεοκόπησε· ενώ, την ίδια ώρα, η αντιπολίτευση που επαγγέλλεται απροκάλυπτα την αναπαλαίωση του αποθανόντος συστήματος ασκεί κριτική στην κυβέρνηση με επιχειρήματα φιλελεύθερα, τα οποία κανονικά θα άρμοζαν στην άλλη πλευρά. Πλήρης σύγχυση, για όσους τουλάχιστον νομίζουν ότι στην ωραιότερη χώρα του κόσμου οι λέξεις ανταποκρίνονται στο νόημα που έχουν οπουδήποτε αλλού. Για όσους δηλαδή δεν έχουν πάρει χαμπάρι ότι η πολιτική στην Ελλάδα έχει ως επί το πλείστον τη μορφή του άνευ όρων ανταγωνισμού μεταξύ διαφορετικών εκδοχών του συντηρητισμού.

Ανέπαφο ξαναβρίσκω και το ζωογόνο στοιχείο της γραφικότητας, χωρίς το οποίο η πολιτική θα ήταν ανυπόφορη σαν μυθιστόρημα του Κάφκα. (Συγγνώμη, αλλά ποτέ δεν τον χώνεψα...) Πρώτη Σεπτεμβρίου, λ.χ., ανήμερα δηλαδή την επέτειο της εβδομηκοστής πέμπτης έναρξης του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο Γιώργος Παπανδρέου γιορτάζει τα γενέθλια του ΠΑΣΟΚ, που κανονικά πέφτουν στις 3 του μηνός. Κατά την ίδια λογική, υποθέτω, που συνηθίζει να κάνει τη Σύμη (το συμπόσιο) στις Σπέτσες ή κάπως έτσι. Ακόμη, συζητείται (συζητείται σοβαρά...) το ενδεχόμενο μιας υποψηφιότητας του μπαρμπα-Φώτη Κουβέλη για την Προεδρία της Δημοκρατίας. Γιατί όχι, μετά τον Κάρολο Παπούλια; Τέλος, δε, -και ας μην το παραλείψω αυτό, διότι η σημασία του οιωνού δεν έχει πλήρως φανερωθεί- ο συμπαθής κροκόδειλος του Ρεθύμνου παραμένει ελεύθερος και ωραίος.

Ούτε ευτυχώς ούτε δυστυχώς ταιριάζει σε όλα αυτά. Κατ’ αρχάς, ένας μήνας είναι ελάχιστο διάστημα ώστε να περιμένεις αλλαγές. Κι έπειτα, η στασιμότητα είναι η φυσιολογική κατάσταση των πραγμάτων στην Ελλάδα...
 

Δευτέρα 1 Σεπτεμβρίου 2014

Η ΓΕΛΟΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ...

Η ακαταμάχητη κρατική μεγαλομανία...

του Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου

«Το πρόβλημα με την Ελλάδα δεν είναι τόσο το χρέος της όσο το μεγαλομανές πελατειακό κράτος της, που αποτελεί εμπόδιο για κάθε προσαρμογή της χώρας σας στην σημερινή πολύπλοκη και ανταγωνιστική πραγματικότητα». Αυτά μάς λέει ένας απερχόμενος Επίτροπος, μέλος της Επιτροπής Μπαρόζο, και οι προβλέψεις του για το μέλλον της χώρας στην ευρωζώνη κάθε άλλο παρά ενθαρρυντικές είναι. «Εκτός και αν μεσολαβήσει κάποιο μεταρρυθμιστικό θαύμα μέσα στην προσεχή διετία», προσθέτει.

Πιθανότατα ο έμπειρος πολιτικός –που έχει και καλή εσωτερική πληροφόρηση– κάτι παραπάνω γνωρίζει από αυτούς που βρίσκονται εκτός του γηπέδου της εξουσίας. Είναι πλέον ηλίου φαεινότερον ότι το ελληνικό Δημόσιο στην ουσία είναι χρεωκοπημένο. Και αν, για την ώρα επιβιώνει, αυτό οφείλεται στα περίπου 300 δισεκατ. ευρώ βοήθεια που δέχθηκε η χώρα για να μην πτωχεύσει ατάκτως και συμπαρασύρει στον γκρεμό ολόκληρη την ευρωζώνη.

Παράλληλα, η πρωτοφανής στα παγκόσμια χρηματοοικονομικά χρονικά αυτή βοήθεια απέτρεψε σοβαρές περιπέτειες και στο κοινοβουλευτικό δημοκρατικό μας σύστημα –το οποίο οι φαιοκόκκινοι εχθροί του περιμένουν στην γωνία του δρόμου για να το φονεύσουν. Τα καραγκιοζιλίκια με τους «αγανακτισμένους» στο κέντρο των Αθηνών ήταν, πριν τρία και πλέον χρόνια, τα πρώτα δείγματα γραφής, τα οποία ευτυχώς δεν είχαν συνέχεια.

Μπορεί όμως η Ευρωπαϊκή Ένωση και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο να έσωσαν την Ελλάδα το 2010 από την οικονομική κατάρρευση και την σχεδόν πλήρη εξαθλίωση που θα συνεπαγόταν πιθανή έξοδος από την ευρωζώνη, πλην όμως δεν μπόρεσαν και ακόμα δεν μπορούν να «εξοντώσουν» τον ιό που προκάλεσε την οξεία οικονομική κρίση. Και ο ιός αυτός φέρει το όνομα «κρατισμός». Αυτός ο ολέθριος για την οικονομία και την κοινωνία ιός είναι πάντα ζωντανός και δραστήριος. Επειδή συνδέεται δε άρρηκτα με το πολιτικό σύστημα, δεν αποκλείεται και η μελλοντική ενδυνάμωσή του.

Διότι ο κρατισμός δεν είναι απλό πρόβλημα αριθμού ανθρώπων που απασχολούνται σε κρατικές θέσεις εργασίας. Ο κρατισμός είναι θέμα διαδικασιών, ρυθμίσεων και εξουσιών που προκύπτουν από αυτές. Στην δε ελληνική περίπτωση, ο κρατισμός είναι και μία μορφή ζντανοφισμού. Συνίσταται, με άλλα λόγια, στην απορρόφηση –αμέσως ή δια της πλαγίας οδού– της ιδιωτικής οικονομίας από την κρατική εξουσία, η οποία, ως εκ της φύσεώς της, δεν αναγνωρίζει την αυτονομία της οικονομικής πράξεως. Όπως ο Ζντάνωφ είχε αρνηθεί να αναγνωρίσει στην πνευματική ζωή το δικαίωμα να θεωρείται ως μία πρωτότυπη και αυτόνομη ανθρώπινη δραστηριότητα, κάτι παρόμοιο συμβαίνει και στην σοσιαλιστικής εμπνεύσεως ελληνική πραγματικότητα.

Μία πραγματικότητα που χαρακτηρίζεται από τον περιορισμό των μέσων άμυνας του ιδιώτη απέναντι στην κρατική εξουσία, η οποία ακόμα και σήμερα είναι παρούσα στην παραγωγή και στην μέσω επενδύσεων επέκτασή της.

Οι καθυστερήσεις στην απονομή δικαιοσύνης, τα χρέη του Δημοσίου προς την ιδιωτική οικονομία, η παρουσία στις τράπεζες, η κρατική διαφήμιση, τα κοινοτικά προγράμματα και η φορολογία αποτελούν σοβαρά εργαλεία στην διάθεση ενός μεγαλομανούς κράτους, το οποίο ωστόσο ποτέ δεν μπόρεσε να σταθεί στο ύψος του από πλευράς παροχής υπηρεσιών προς τον πολίτη.

Σήμερα, λοιπόν, το κράτος αυτό δεν περιορίζεται. Απλούστατα, λόγω της πτωχεύσεώς του, είναι υποχρεωμένο να προσαρμοσθεί στο περίφημο κοινοτικό κεκτημένο, το οποίο επιδεικτικά και προκλητικά είχε γράψει στα παλαιότερα των υποδημάτων του επί 30 και πλέον συναπτά έτη. Όμως, και πάλι, η προσαρμογή αυτή δεν γίνεται με κοινοτικά κριτήρια αλλά με ελληνικο-οθωμανικά.

Εν ολίγοις, το κράτος μας δεν εξευρωπαΐζεται, αλλά προσπαθεί να ελληνοποιήσει το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Ακόμα χειρότερα, το ίδιο συμβαίνει και με την τεχνολογία: αντί η τελευταία να βοηθά τον διοικητικό εκσυγχρονισμό, καταβάλλονται προσπάθειες να προσαρμοστεί στις δομές και τις λειτουργίες της οθωμανικού τύπου ελληνικής γραφειοκρατίας. Για αυτόν δε τον σκοπό κατασπαταλήθηκαν εκατοντάδες εκατομμύρια κοινοτικών κονδυλίων τα οποία, αν είχαν χρησιμοποιηθεί για τα έργα που προορίζονταν και όπως έπρεπε, η Ελλάδα θα ήταν σήμερα μια άλλη χώρα.

Μια τέτοια προσαρμογή, όμως, θα διέλυε κεκτημένα συμφέροντα, θα αφαιρούσε πηγές παράνομου και εύκολου πλουτισμού, θα καταργούσε αρθρώσεις εξουσίας και –κυρίως– θα επιτάχυνε, απλοποιώντας τις, τις δημόσιες λειτουργικές διαδικασίες. Θα καταργούσε έτσι «γρηγορόσημα» και λοιπά «φακελάκια», που είναι οι κύριες πηγές παράνομου πλουτισμού όλων αυτών που θεωρούν το Δημόσιο «ιδιοκτησία» τους.

Συνεπώς, η πραγματική μάχη μεταξύ των δανειστών μας και της εγχώριας πολιτικο-διοικητικής εξουσίας δεν δίδεται στο επίπεδο του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων, αλλά σε αυτό του ρόλου και του έργου που προσφέρουν. Πολύ σωστά δε, οι δανειστές και εταίροι μας στην ευρωζώνη επισημαίνουν ότι, για να πετύχει η Ελλάδα ως το 2020 ρυθμούς αναπτύξεως από 3% έως 5% ετησίως, ώστε να φθάσει εκ νέου στο επίπεδο συγκλίσεως με την Ένωση του 2009, απαιτείται πριν απ’ όλα μία άλλη δημόσια διοίκηση.
Αυτή η τελευταία, όμως, δεν έχει καν αρχίσει να φαίνεται στον ορίζοντα.

Αρκεί να μελετήσει κανείς τους πραγματικούς λόγους των καθυστερήσεων στην εφαρμογή του ΕΣΠΑ 2007-2013 και θα καταλάβει αμέσως ότι η κρατική μεγαλομανία στην Ελλάδα είναι ακαταμάχητη. Και θα παραμείνει τέτοια αν δεν βρεθεί πολύ σύντομα ένας …Μεγαλέξανδρος, που αποφασιστικά με το σπαθί του θα στείλει στα αζήτητα έναν ολέθριο για την ελληνική οικονομία και κοινωνία γόρδιο δεσμό: αυτόν ενός μεγαλομανούς κράτους –με ό,τι συμπληρωματικό και απεχθές εμπεριέχει η μεγαλομανία.
ΠΗΓΗ  EBR

Αλλάξτε πολιτική πριν να είναι αργά!...

Γράφει ο Θανάσης Μαυρίδης

Ένα από τα μεγαλύτερα ψέματα της εποχής των μνημονίων είναι ότι οι δανειστές μας επέβαλαν την άγρια φορολογία σε ακίνητα, εισοδήματα και επιχειρήσεις. Η αλήθεια είναι ότι η επιλογή αυτή υπήρξε στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης Παπανδρέου. Αρνήθηκε να κάνει απολύσεις στον δημόσιο τομέα και επέλεξε την οδό των χαρατσιών. Η κυβέρνηση Σαμαρά δεν τόλμησε να αλλάξει πολιτική. Αν δεν το κάνει αυτή, θα το κάνει η κυβέρνηση Τσίπρα!

Το 2009 ήταν αρκετό να απολύσουν όσους δημοσίους υπαλλήλους είχε προσλάβει η κυβέρνηση Καραμανλή με... ημιδιαφανείς όρους! Για να γλιτώσουν τα πολιτικά τους ρουσφέτια οδήγησαν στην σφαγή 1,5 εκατομμύριo εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα. Όλα αυτά είναι γνωστά.

Αυτό που κάνει εντύπωση είναι ότι σε μία κρίσιμη φάση που διάφορες τάσεις στο εσωτερικό της κυβέρνησης πίεζαν αφόρητα για να σταματήσει η διάλυση της μεσαίας τάξης μέσω της άγριας και άδικης φορολογίας των ακινήτων, η κυβέρνηση έκανε και πάλι μία ανάλογη στρατηγική επιλογή. Ο τότε υπουργός Οικονομίας Γιάννης Στουρνάρας πήρε την πρωτοβουλία και έκλεισε το θέμα λέγοντας ότι επρόκειτο για δίκαιους φόρους.

Και πάλι υπήρχαν δύο εναλλακτικές λύσεις: Είτε περικοπές δαπανών στον δημόσιο τομέα είτε φόροι στα ακίνητα. Η κυβέρνηση επέλεξε να μην ακουμπήσει τον δημόσιο τομέα και να πυροβολήσει την καρδιά του εκλογικού της σώματος. Για να μην είμαστε άδικοι, ο Γιάννης Στουρνάρας χρεώθηκε αυτή την επιλογή, αλλά η αλήθεια είναι ότι δεν θα μπορούσε να αναλάβει από μόνος του ένα τόσο μεγάλο βάρος...

Δεν μπορούμε να γυρίσουμε πίσω τον χρόνο. Μπορούμε όμως να τραβήξουμε μία γραμμή σε σχέση με το παρελθόν και να αποδείξουμε ότι έχουμε διδαχτεί από τα λάθη μας. Η μείωση των δαπανών του δημοσίου είναι ο μόνος δρόμος για να εξοικονομηθούν πόροι. Αν δεν το κάνει η κυβέρνηση Σαμαρά θα το κάνει η επόμενη κυβέρνηση. Όσους νέους φόρους κι αν βάλουν δεν πρόκειται να γεμίσουν τα δημόσια ταμεία. Απλά θα αυξάνονται μήνα με το μήνα οι πρώην εύποροι πολίτες που θα δηλώνουν και επίσημα πτωχοί και ανήμποροι να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους.

Ο ΣΥΡΙΖΑ ή όποιος αναλάβει να κυβερνήσει την χώρα στο άμεσο μέλλον δεν θα μειώσει τους φόρους επειδή θα αγαπήσει την μεσαία τάξη. Πολύ απλά θα διαπιστώσει ότι είναι αναποτελεσματικό να βάζει κανείς φόρους στους νεκρούς...

Η κυβέρνηση Σαμαρά, λοιπόν, θα πρέπει να επιλέξει αν αφήσει την δόξα της "αλλαγής" στην επόμενη κυβέρνηση ή θα σπεύσει η ίδια να πάρει τα εύσημα. Αν το καταλάβουν έχουν κάποιες πιθανότητες να διατηρηθούν στο παιγνίδι. Σε διαφορετική περίπτωση βλέπουμε την Νέα Δημοκρατία να συρρικνώνεται σε ποσοστά που δεν έχουν δει ούτε στους χειρότερους εφιάλτες τους.
ΠΗΓΗ   capital.gr